exit maart

Het is me wat met die maanden. Maart is nog niet helemaal gedaan en daar staat april al voor de deur. En de lente is begonnen. Maart was stormachtig begonnen, letterlijk dan, maar nadien kwam er weer een hele periode met mooi weer. En we hebben heel wat kunnen doen. Mijn klussenlijstje is heeltegans afgewerkt. Nestkastjes uitgekuist en opgehangen, uit de hand gelopen boompjes afgezaagd, een bijenhotel gemaakt, een hekje geschilderd, het opfrissen van het kiekenskot afgewerkt, een nieuwe compostbak gezet,… en nog enkele klussen in huis.

Alsook heb ik mijn klein lochtingske eens helemaal omgespit. Nu ben ik geen groot voorstander van spitten, maar het was echt wel eens nodig na het lochtingske enkele jaren niet verzorgd te hebben zoals ik wou. Blij was ik toen ik kweeniehoeveel vette regenwormen tegenkwam. Af en toe heb ik er eentje in de nieuwe compostbak gegooid of aan het kieken gegeven. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook wat kalk en lavameel en zand met kiekenmest uit de kiekenskooi in te spitten. Jawel, lavameel.  Ik heb me laten verleiden om een zak van 25 kg lavameel te kopen. Dat is gewoon gemalen lava, maar als je weet dat lavagrond zowat de vruchtbaarste grond op deze aardbol is, tjokvol alle nodige mineralen voor planten, dan weet je dat het niet slecht kan zijn. Hier vind je wat informatie over dat hele lavagedoe:
https://biosolutions.bio/lavameel/

Ik heb in maart de voorgezaaide tuinbonen buiten uitgeplant, en sluimererwten en spinazie gezaaid. In de serre zijn er al enkele slaplantjes met wc-rolletje en al in grond gestoken. Die wc-rolletjes werken wel goed. En ze verteren gemakkelijk. Bij enkele sla-en tomatenplantjes groeiden er al worteltjes door het week geworden karton heen.

de eerste prille slaplantjes geplant
tomatenplantjes verspeend

In huis heb ik al wat peper, paprika en tomaten (eveneens met wc-rolletje of stukje eierdoos en al) in potjes verspeend. Volgend week komt er weer nachtvorst. Het is veel te vroeg om de potjes alvast naar de serre te verhuizen. Die kleine serre staat overigens al goed vol met andere, minder koudegevoelige brol.

de serre

De ‘kweek’vensterbank wordt trouwens ook nog steeds druk bezet. Wellicht pas in mei zal bijna alles naar buiten of naar de serre kunnen. Al ga ik zeker een peperplantje in huis proberen houden als kamerplant, en ook het citroengras, het avocadoplantje en minstens één mangoplantje blijven in een pot in huis.

Ook in april zal er weer van alles te doen zijn, maar de meeste klussen die ik (soms al een hele tijd) in mijn hoofd had, zijn gedaan.  Minder klussen dus, en meer zaaien en planten en onkruid wieden. Wellicht koop ik binnenkort terug nog een aantal kiekens bij. Het eenzame zwarte kiekske krijgt dan gezelschap, al ben ik er niet van overtuigd of dat kieken daar erg gelukkig mee zal zijn. Kiekens zijn doorgaans redelijk sociale dieren die graag in groep leven, maar dit kieken is altijd al een outsider geweest. Ze is een ferme broekschijter, en hield zich altijd liefst zo ver mogelijk van de andere kiekens. Het enige nog levende beestje is intussen zes of zeven jaar oud en legt nog geregeld een ei. Maar goed, het beestje krijgt gezelschap, of ze dat nu graag heeft of niet. Ik ben er nog niet helemaal uit hoeveel kiekens ik ga kopen. Ooit had ik tien kiekens, maar dat begon wat krap te worden in het kiekenskot. Op de stokken is er plaats voor een zestal kiekens om te slapen. Ik denk dat ik nog een stuk of vier nieuwe kiekens kopen.

Op 13 april zal ik precies zes maanden rondlopen met m’n nieuwe (nu ja…) longen. Tot hier toe gaat alles goed daarmee, eigenlijk steeds beter en beter. Ik stuur zeker een bedankbriefje naar m’n topdokter in het UZGent. Zij heeft niet alleen na jaren gesukkel een diagnose kunnen stellen, maar heeft me ook finaal op weg gezet naar de levensreddende longtransplantatie. M’n donor kan ik niet bedanken. Die had klaarblijkelijk minder geluk dan ik. Maar toch: Dank je, beste donor, jouw dood redde mijn leven, en mogelijks ook dat van anderen.
In theorie is in België iedereen donor tenzij je uitdrukkelijk verzet aantekent. In de praktijk is er vaak discussie met familieleden. Om zulke discussie te vermijden kan je je registreren als donor. Dat is heel eenvoudig en het kan meerdere mensen hun leven redden in het geval dat er jou iets overkomt.
Meer informatie hierover: https://www.vlaanderen.be/orgaandonatie

Ook al is er volstrekt niemand die deze schrijfsels leest (ik deel ze dan ook met niemand tenzij met het wereldwijde web😉), ik hou jullie zeker op de hoogte van mijn boeiende avonturen in april!

Groeten,
Guy

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.