pikantigheid met peper

Some like it hot. Ook ik heb al gaarne eens wat pikantigheid in mijn eten. En dan is het plezant wanneer je bij het koken verse hete pepertjes uit den hof kunt halen. Van mijn pepertjes van vorig jaar heb ik wat zaadjes bewaard. Gewoon de zaadjes uit een pepertje roetsjen en laten drogen op een velletje keukenpapier. Of krantenpapier, of whatever, ik denk dat het die zaadjes niet zoveel kan schelen op welke ondergrond ze precies liggen te drogen. Wanneer ik bezig bent met hete pepers denk ik er altijd aan: ‘vanavond zeker niet meer met uw vingers in uw ogen wrijven …. vanavond zeker niet meer met uw vingers in uw ogen wrijven .…’  Waarna ik vijf minuten later met mijn vingers in mijn ogen wrijf. Waarna ik me tranend en vloekend bedenk dat ik een hele doos van die dunne nitril handschoentjes in de keukenkast heb staan.

(foto gepikt van ‘smulweb.nl’)

Zo’n peperplant is eigenlijk best wel een mooie plant. Ik ga proberen om ook er eentje als kamerplant te houden. Uiteraard komt er eentje in de serre, en ik zal er ook enkele op een zonnig plekje op het terras zetten. De rest van de plantjes geef ik weg.

(foto gepikt van ‘bakker.com’)

Volgens het WWW begin je peper maar beter vroeg te zaaien, en volg je bij het opkweken best een paar tips i.v.m. toppen en zo, om een mooie plant te krijgen die veel vrucht draagt.

Ook hier verwijs ik graag door naar o.m.:
https://velt.be/ecologisch-leven-je-tuin/moestuinkalender en https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/groentezaaikalender/  ) https://sjeftuintips.wordpress.com/

begin januari gezaaid
– een nachtje voorgeweekt, voorgezaaid in een kartonnen eierdoosje in een afgedekt potje boven radiator, vochtig houden, deksel eraf zodra zaadjes ontkiemd zijn
– twee zaadjes ontkiemen na enkele dagen al, en een week of twee later staat de rest er ook (behalve eentje) er ook, groeit niet snel maar ’t ziet er goed uit

begin februari gezaaid
– een nachtje voorgeweekt, voorgezaaid in halve wc-rolletjes in een afgedekt potje boven radiator, vochtig houden, …
– na 5 dagen komen de eerste zaadjes uit

12/03/19:
– de begin februari gezaaide zijn al groter dan de in januari gezaaide – vroeger dan begin februari voorzaaien had dus geen zin.
– 10 plantjes van beide zaaisels in bloempotjes gepot, met karton en al. Zowel de eierdoosjes als de wc-rolletjes vielen zowat uit mekaar.

23/04/19:
De plantjes zijn nogal gegroeid. Ik heb ze voorzien van een steunstokje (dat kostte in de Carrefour 2 euro voor 100 stuks of zo), en een deel naar de serre verhuisd. Ze zijn al allemaal vertakt (de eerste Y-splitsing) en enkele plantjes ontwikkelen bloemetjes. Die bloemen verwijder ik, want de plantjes zijn nog veel te klein om met bloemen en vruchten te beginnen. Ik lees hier en daar ook over het snoeien van peperplantjes na het ‘defintief’ uitplanten, maar zover zijn we nog niet. Misschien doe ik dat bij enkele wel en bij enkele niet, om het te kunnen vergelijken.


-“Zeg, ‘Some like it hot’ is wel een film hé.”
-“Welja, en dan?”
-“Dat heeft niks met eten te maken.”
-“Ben je daar zeker van?”
-“Ja, dat heeft te maken met Marilyn Monroe die een sexy vrouw speelt in die film”
-“ Ik zeg u dat het met eten te maken heeft.”
-“Ha ja? Het zal wel!”
-“Ja. De filmtitel verwijst naar een kinderrijmje over erwtenpap.”

Pease porridge hot, pease porridge cold,
Pease porridge in the pot, nine days old;
Some like it hot, some like it cold,
Some like it in the pot, nine days old.

Groeten,
Guy

PS: vervolg op: ‘pepertjes – deel II’

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.