nachtelijke bezoekers

Achter de kippenren is er een terrein met een bosje, en dat maakt deel uit van een strook natuur tussen onze straat en de snelweg enkele honderden meters verderop. Een groot deel van dit stuk groen is moeilijk toegankelijk. Het lijdt geen twijfel dat dit een ideaal schuiloord is voor allerlei dieren. We hebben hier al vanalles zien passeren: ratten, egels, vossen, een eekhoorn, soms een konijn, en zelfs af en toe een verdwaalde ree. Er werden vrij recent ook steenmarters gesignaleerd in Zwijnaarde.
Nu zou ik graag eens weten welke dieren zoal ’s nachts in onze achtertuin komen fourageren. Uit ervaring weten we reeds dat vossen onze kiekens komen pakken, wanneer we het luikje van de kiekenskooi ’s avonds niet sluiten. Maar welke andere fauna loopt daar nog allemaal rond, al dan niet geïnteresseerd in vers pluimvee? Om dat uit te zoeken, heb ik een wildcamera gekocht. Dat is zo’n camera die dag en nacht rondlopend wild kan fotograferen of filmen, ook wel een ‘cameraval’ genoemd.

Ik maakte eerst enig huiswerk, en daaruit bleek dat je best niet de allergoedkoopste koopt – ze verkopen zulke apparaatjes ook soms in ‘den Aldi’ – maar dat het voor hobbygebruik ook niet nodig is om een duur model te kopen. Ik liet me door het WWW wijsmaken dat deze een uitstekende koop zou zijn:

Of dat waar is, zullen we mettertijd wel ondervinden. Het ding heeft een aantal interessante instelmogelijkheden (foto/film, instelbare vertraging, aantal foto’s per ‘burst’, instelbare resolutie). De eerste testen zijn alvast erg positief.
Bij wijze van test heb ik het al eens een nachtje in de buurt van het kippenhok gezet, en meteen al prijs! Er is een op het eerste gezicht vreemdsoortig wezen gefotografeerd.

Helaas staat enkel het achterste van dat dier erop, en op een andere foto precies een deel van de snuit. Je zou denken ‘Maar dat is het gat van een varken!’ Wanneer ik de afmetingen echter schat aan de hand van de stapel dakpannen links en de opschietende takken rechts, moet het beest iets van een 15 à 20 cm hoog zijn. Een mini-nachtvarkentje dus. Op Twitter wist men mij te melden dat het mogelijks een das was. Of gewoon een poes. Ik heb de instellingen van het apparaat wat aangepast: een burst van drie foto’s met een tussenpauze van 10 seconden in plaats van 30 seconden. (Zulke tussenpauze is wenselijk om het SD-geheugenkaartje niet meteen tjokvol foto’s te zetten bij valse detectie of een stel actieve muizen.)
Wanneer het dier nog eens op bezoek komt, hoop ik betere foto’s te hebben.

Daarnet heb ik een klein statiefje gemaakt om het toestel stevig en proper op de grond te kunnen plaatsen. Een op twintig minuten in mekaar gevezen ding met wat restjes geschikt hout en een stevig stuk staaldraad dat ooit het hengsel van een emmer was. Het valt dus ook een beetje in de categorie ‘creatief met afval’. Ik denk dat het wel volstaat om het stevig en proper op een eventueel modderige ondergrond of in gras te kunnen zetten.

De foto’s van toekomstige nachtelijke bezoekers zal ik steeds hieronder plaatsen.

Groeten,
Guy


27/01/20:
Vanochtend vond ik op de camera beelden van een damhert, dat achteloos voorbijwandelt.

Het valt op dat het gras en de poten van het dier goed belicht zijn, maar de kop helemaal niet. De camera stond op de grond, en dat blijkt niet ideaal te zijn. Ik heb een statiefje gemaakt zodat ik de camera tot meer dan een meter hoog kan plaatsen. Desgewenst kan ik het ding ook op de gewenste hoogte aan ‘den draad’ hangen. De bevestiging van het toestel gebeurt eveneens eenvoudig door het over de staaldraad (afkomstig van dezelfde kapotte emmer) te schuiven. Terwijl we toch bezig waren met stukjes hout te zagen, heb ik ook het ‘grondstatief’ van een steviger afdakje voorzien.

intussen ook bevestiging dat je inderdaad beter niet de hele goedkope ‘van den Aldi’ koopt

Ratten en katten:
Er is wellicht onlangs een nest ratten uitgekomen in de buurt, en dat heeft al een heleboel beelden opgeleverd. Eveneens van diverse katten die interesse komen vertonen. Omdat een rat een rat is, en een kat een kat, en ik véél foto’s heb van die beesten, zal ik me beperken tot een selectie.

Koolmeesjes:
De camera kan ook dienen om bedrijvigheid aan nestkastjes te monitoren.

11/04/2020:
Met de ratten was het de voorbije weken wat stilletjes. Nog een heleboel katten passeerden de revue, maar die ga ik hier niet allemaal plaatsen. Gisteren waren er wel twee damherten op bezoek. Helaas stond de camera weer op de grond, om zoogdieren van een ietwat kleiner formaat te capteren.

28/07/2020:
De voorbij maanden zijn er nog een aantal nachtelijke bezoekers opgedoken. Natuurlijk komen die dieren niet netjes poseren voor de camera, en zijn ze vaak onduidelijk op de achtergrond te zien. Of ze staan gewoon helemaal niet op de foto of het filmpje, of enkel met hun achterkant, omdat de camera minstens een halve seconde tijd nodig heeft om te reageren. Te herkennen: egel, (steen?)marter en vos.

13/02/2021:
Vorige nacht was de camera nog gericht op enkele korsten oud brood die ik daar voor de vogels gegooid had. Die korsten waren deels blijven liggen, en zo kreeg ik eindelijk eens mooie beelden van deze bezoekers die hier ’s nachts vaak passeren:

Voor wie zelf ook zo’n toestel wil kopen, nog de volgende tip:
Intussen is dit soort apparaatjes flink goedkoper geworden. M’n exemplaar geeft een lichte rode gloed bij het maken van nachtelijke beelden. Sommige dieren kunnen daarvan opschrikken. Nu koop je voor dezelfde prijs al een zogenaamd “no glow” toestel, wat toch te prefereren is. Ook de reactietijd is bij nieuwe toestellen in die prijsklasse vaak al een stuk beter. Hoe langer de reactietijd, hoe groter de kans dat de vogel gaan vliegen is vóór het apparaat een foto kon nemen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.