pepertjes – deel III

Ik blijf maar zeuren over pepertjes. Het zijn dan ook geweldig leutige plantjes om te kweken, en in januari en februari is er verder niet zo geweldig veel te doen qua moestuinierderij. Vorig jaar heb ik voor het eerst pepertjes gezaaid, en ik schreef daarover hier al:
pepertjes – deel II
peper en paprika: the amazing great picture gallery
pikantigheid met peper

Natuurlijk heb ik er één en ander van opgestoken. Men is immers nooit te oud om te leren, tenminste als we akelige pretbedervers als alzheimer even buiten beschouwing laten. ‘Leren’ mocht de laatste twintig jaar evenwel geen enkele vorm van zelfdiscipline of streng studeerwerk meer inhouden, zo heb ik me plechtig voorgenomen toen ik mezelf ergens rond de millenniumwisseling, naast een decennium eerder afgestudeerd ingenieur, ook plots een gediplomeerd preventieadviseur mocht noemen. ‘Leren’ associeer ik teveel met de jarenlange strijd tegen de slaap op de schoolbanken, een strijd die ik niet zelden kansloos verloor, een strijd die af en toe plaats maakte voor een vreselijke examenperiode waarin ik de leerstof die ik een jaar lang zo enthousiast mogelijk genegeerd had, in één of twee dagen of nachten in m’n luie kop moest rammen.
Maar goed, dit terzijde, dit jaar breng ik enkele verbeteringen aan in mijn werkwijze, geïnspireerd door m’n ervaringen tijdens het vorige seizoen. De pepertjes werden dit jaar gezaaid op 14 januari in de kweekbakjes die ik intussen gemaakt heb, een noemenswaardige upgrade t.o.v. de plastieken brol van vorig jaar. Benieuwd naar de resultaten. Om niet al te excessief in herhaling te vallen, ga ik me hier beperken tot een fotoverslag van m’n huidige en toekomstige peperavonturen. Dit wordt dan meteen ook het laatste stuk dat ik begin over pepers.

Om de verschillende variëteiten uit mekaar te houden, heb ik bij elk plantje een aanduiding gezet.
PEP = spaanse peper
PEP JA = Jalapeno
PEP HA = Habanero
PEP NJ = ik dacht Naga Jolokia, maar door geklooi met de zaadjes bleek het Habanero te zijn

Overwinteren:
Van de plantjes van vorig jaar heb ik er één de hele tijd in huis laten staan, op onze zonnigste vensterbank, tevens onze enige zonnige vensterbank waar het niet frisjes is in deze tijd van het jaar. We hebben de laatste pepers van deze plant ergens in december geoogst, en de plant ingesnoeid. Ik wou het plantje wat laten rusten, om het vanaf april of mei weer volop in bloei te laten komen. De bloemetjes die tot die tijd verschijnen (zelfs nu reeds!) verwijder ik. Of het lukt of niet, dat komen we te weten in de volgende fotografische kroniek:

Groeten,
Guy


Toevoeging 18/10/2020:
Voor de lol (lees: als show-off) nog eens de drie ‘grote’ oogsten van 2020 bij elkaar (voor het maken van een batch sambal oelek), met daaronder telkens de resulterende sambal. Ik ben nog niet ver genoeg heen om ook de vele kleine oogstjes tussendoor te fotograferen.
NB: De getopte planten bleven hier kleiner en brachten minder of evenveel vruchten op als de niet getopte.

Toevoeging 16/01/2022:
Intussen heb ik het recept van m’n sambal online gezet: recept sambal oelek

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.