creatief met afval: muizenvallen

We kennen allemaal wel de klassieke muizenvallen: blokje kaas, spek, chocolade of pindakaas … muisje komt … KLAP … muisje dood. Of musje dood. Of pad of roodborstje dood. Of een kat of een egel met een gewonde snuit.

Dus zoek ik al een tijdje naar een plastieken bakje waarin ik gaatjes kan maken zodat de muizenval enkel toegankelijk is voor muizen. Maar die bakjes bleken telkens ofwel te groot, ofwel te laag. Tot… Weet je nog die actie van Delhaize die zoveel kritiek kreeg omdat ze als cadeaugadget bij aankoop een plastieken bouwblokje meegaven, op een plastieken schaaltje in een klein plastieken zakje?

Welnu, mijn moeder had zo’n hoop van die spullen gekregen (vloerstuk, deurtjes, raampjes en diverse blokjes) en vroeg me of ze onze kinderen daarmee een plezier kon doen. Yeah right, onze 11- en 13-jarige houden zich tegenwoordig niet meer bezig met plastieken prullen, laat staan bouwblokjes waarmee je bijna niks kan doen. Ze zijn veel liever bezig met elektronische schermen groot en klein. En op Lego passen die blokjes ook al niet. Een normaal mens zou die waardeloze rotzooi onmiddellijk in de vuilnisbak kieperen, edoch mijn immer creatieve geest zag onmiddellijk diverse mogelijkheden opborrelen. Ik heb er dan maar een muizenvalhuisje mee gemaakt. Precies groot genoeg voor een muizenval, hoog genoeg om het dichtklappen niet te hinderen, en de deurtjes kan je precies ver genoeg openen zodat enkel muizen erin kunnen. Bovendien blijft het aas droog door een stukje folie bovenaan tussen de blokjes te klemmen. En het ziet er nog grappig uit ook. De muizenval in het muizenvalhuisje is intussen voorzien van een stukje brood met pindakaas en staat op scherp.

Tegen de achtergevel van het huis is er nog een tweede verdedigingslinie. Als de muis niet kiest voor een snelle genadige dood, is er nog de chemische oorlogsvoering. Ik doe het echt niet graag, want ik weet dat het geen plezierige dood is voor die beestjes, en er is al genoeg giftige rotzooi in de wereld, Maar het is de allerlaatste verdedigingslinie, en eenmaal in de spouwmuur is het te laat. Ook al zijn alle open stootvoegen met metalen roostertjes beveiligd tegen indringing van muizen, we hebben er toch al in ons plafond gehad, waar ze veel te veel schade kunnen aanrichten, of zelfs brand kunnen veroorzaken door aan elektrische bekabeling te knabbelen. Ook daar stelde zich het probleem van zorgen dat andere dieren, zoals de egels die ’s nachts soms op het terras komen snuffelen, er niet aankunnen. Het gif zit in een plastieken bakje dat één van de kinderen ooit gevuld met snoepgoed gekregen had. Het snoepgoed is allang op, maar het stevige bakje heeft nu een tweede leven als muizenlokdoos. Het gif ligt veilig en droog, de gaten zijn klein genoeg om geen grotere dieren dan muizen door te laten, en door het vastgemaakte tussenschotje komt het zakje gif niet vlak voor de openingen te liggen mocht een doortastende egel of whatever het doosje te lijf gaan. Het is bevestigd op een stukje hout om het geheel wat gewicht te geven, zodat het niet wegwaait bij de eerste de beste harde wind.

Groeten,
Guy

Update 16/02/2020:
Het muizenvalhuisje was in het begin geen succes. Het aas verdween steeds, maar de muis ook, wat toch niet echt de bedoeling is. Ik kwam tot de conclusie dat het valletje iéts te stroef was, en een jonge muis weegt maar een gram of tien. Ik heb dan maar een nieuwe klapval gekocht. Als aas prikte ik een stukje okkernoot op het haakje, waarna in een weinig pindakaas op het nootje smeerde, en aan de ingang van het huisje. Op drie maanden tijd heb ik er nu al vier te grazen. De foto heb ik hieronder verstopt, wegens niet geschikt voor de gevoelige kijker. (😱 🔞 scroll ⬇️)



😱 🔞 ⬇️



😱 🔞 ⬇️



😱 🔞 ⬇️



😱 🔞 ⬇️



😱 🔞 ⬇️



😱 🔞 ⬇️



😱 🔞 ⬇️



😱 🔞 ⬇️



😱 🔞 ⬇️



😱 🔞 ⬇️



😱 🔞 ⬇️



😱 🔞 ⬇️

Een gedachte over “creatief met afval: muizenvallen

  1. Ik klik toevallig even door, wat een grap die blokken om daar een muizenhuizenval mee te bouwen! Wij vingen afgelopen winter 17 muizen in onze schuur met pindakaas….

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.