eierschalen

Iedereen die kiekens heeft, weet – of zou moeten weten – dat kiekens kalk nodig hebben om eieren met een fatsoenlijke eierschaal te kunnen leggen. Het is een beetje zoals bij mensen: als je een beetje normaal bent alsook een beetje normaal eet, krijg je voldoende binnen om normaal te kunnen doen. Het probleem is dat kiekens niet normaal zijn. Ik bedoel: ooit waren ze normaal, en legden ze af en toe een ei om voor enig nageslacht te zorgen. In de loop der eeuwen zijn kiekens evenwel zodanig doorgekweekt dat ze onnatuurlijk veel eieren leggen. Legkippen leggen zoveel eieren dat het ten koste gaat van hun lichaam en gezondheid. Ze gaan op den duur zelfs kalk onttrekken aan hun skelet om aan voldoende kalk te geraken. Zulke kiekens zijn ook geen lang leven beschoren. Ze leggen zichzelf dood. Nu, mijn kiekens zijn niet van die hardcore legbatterijkiekens, maar toch…

Enfin, waar ik naartoe wil: aangezien kiekens onnatuurlijk veel eieren leggen hebben ze ook veel heel kalk nodig. Menig kiekenhouder geeft dan ook extra kalk bij het eten, al dan niet reeds voorzien in een kippenvoermengsel. Ooit heb ik eens zo’n zakje kalk gekocht nadat ik geregeld op een windei getrakteerd werd. (Voor de onwetenden qua kiekenaangelegenheden: een windei is een ei zonder harde schaal, maar met een zacht vliesje of een dun indrukbaar schaaltje rond.)
Zo’n kalk bestaat vaak uit gemalen oesterschelpen. Elke dag deed ik een klein beetje bij het kiekeneten.
Al spoedig viel mijn frank (of bestond de euro toen al?) dat ik geen kalk moest kopen. We gooiden immers een aanzienlijke bron van kalk systematisch weg. Ik weet niet waarom ik daar niet eerder aan dacht, gezien mijn eeuwige neiging om zoveel mogelijk spul te hergebruiken in plaats van weg te gooien, een neiging die men wel eens verwart met chronische gierigheid. Wellicht gewoon omdat ik somtijds een beetje een dom kalf ben. Vanaf toen hield ik alle eierschalen bij, om goed te laten drogen en te vermalen tot een soort grof zand dat ik bij het kiekeneten meng. Als je dat een tijdje bijhoudt, sta je ervan versteld hoeveel perfect nuttige eierschalen een gezin zo op een jaar weggooit.

Jamaar, ge moogt een kieken geen eieren of eierschalen geven om te eten, hoor ik u al zeggen. Want dan vinden ze dat lekker en dan gaan ze hun eigen eieren beginnen opvreten! Dat klopt inderdaad. Ik mag misschien somtijds een dom kalf zijn, maar dat heeft ook zijn grenzen. Die eieren zijn zo fijn gemalen dat geen enkel kieken een link gaat leggen met haar eigen legsels. Want zodra een kieken ontdekt dat haar eieren lekker zijn, bijvoorbeeld na het proeven van een kapot windei, bestaat de kans dat ze dit moeilijk nog afleren. Ik bedoel maar: ge kunt mij ook geen stuk chocolade laten proeven, en het daarna onder mijn gat leggen zonder dat ik er nog mag van eten.
Dat is trouwens ook de reden waarom ik steeds twee fake eieren in de legnesten laat liggen. Als ze daar uit curieuzigheid al eens in pikken, komen ze tot de conclusie dat dit niet eetbaar is en proberen ze het later ook niet meer. Het zijn tenslotte nogal simpele beesten.

Het malen geschiedt met een zogeheten ‘babycook’. Dat handige apparaat diende ooit om babyvoedsel in gaar te stomen en meteen ook tot een onsmakelijk uitziende brei te mixen. Nadat baby nr.2 dit apparaat ruimschoots ontgroeid was, was de babycook in kwestie niet meer in een toestand om nog ongegeneerd tweedehands te kunnen wegschenken. Rats versleten, quoi.  Maar gezien mijn eerder vernoemde neiging om zoveel mogelijk spul te hergebruiken in plaats van weg te gooien, ja die neiging die men wel eens zou kunnen verwarren met gierigheid…. Het apparaat bleek dus een werkelijk uitstekend middel om eierschalen tot de gewenste korrelgrootte te vermalen, en sindsdien krijgen de kiekens met grote regelmaat deze extra bron van kalk bij hun graantjes.

Groeten,
Guy

Toevoeging:
Dezelfde gemalen eierschalen gebruik ik om rond de peper- paprika- en tomatenzaailingen te strooien. Het zorgt voor een gelijkmatiger vochthuishouding in het potje, en het zorgt door reflectie ook voor wat extra licht voor de jonge plantjes op het moment dat ze elk beetje extra licht goed kunnen gebruiken. De extra kalk in de grond is bovendien zeer goed voor tomaten en voor peper/paprika.

Ik gebruik gemalen eierschaal ook bij het verpotten, om bovenop de aarde te strooien in potten met kalkminnende planten. Of je kan het rond planten strooien om slakken weg te houden. Slakken kruipen niet graag over die scherpe stukjes. Je moet wel een voldoende dikke laag strooien, en dat geregeld herhalen (bijvoorbeeld na een fikse regenbui)

Toevoeging 31/05/2021:
Af en toe, bij droog weer, leg ik een hoopje grit van gemalen eierschaal in de kippenren, ook al meng ik het reeds bij hun voer. Kippen eten het graag. Het is niet alleen goed voor de productie van nieuwe eieren, het is ook gezond en goed voor hun spijsvertering.

2 gedachten over “eierschalen

    1. Dag Kim,
      Ik ben zelf een vreselijke knoeier wat betreft het opentikken van eierschalen. Ik zou zeggen ‘harder tikken’, maar met dat is natuurlijk niet het antwoord dat je zocht. Zijn het jonge kippen die de eieren met een harde schaal leggen? Dan zullen de schalen waarschijnlijk wel dunner worden wanneer de kip ouder wordt. Maar ik vrees dat ik je het antwoord moet schuldig blijven. Mocht je ergens een geweldige tip vinden voor het openbreken van dikke en harde eierschalen, laat het me gerust weten!
      Veel nuttige en praktische informatie over kippen en hun eieren vind je overigens op deze erg informatieve site: https://www.kippen.be/ Mogelijks kunnen zij jouw vraag wel beantwoorden.
      Groeten,
      Guy

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.