nog meer winterpret met avocado en ananas

Ik zou mezelf niet zijn mocht ik maat kunnen houden. Nu mangopitten blijken te ontkiemen en (voorlopig) levensvatbare plantjes blijken te genereren, kon het niet daarbij blijven. Dus moest ik het ook eens met avocado proberen. Nu vind ik avocado een beetje de mozzarella van de plantenwereld: fletse pulp wanneer niet gecombineerd met iets anders om het lekker te maken. Anyway, ik heb er een slaatje mee gemaakt dat nog net binnen de grenzen van het enigszins eetbare viel. Maar het ging me in dit geval vooral om de pitten. Omwille van wat ik las over het bestralen van mango’s en de nefaste invloed op de overlevingskans van de pitten, kocht ik deze keer wel ‘biologische’ avocado’s. Ik weet niet of ook avocado’s bestraald worden, maar ik nam het iets minder onzekere voor het onzekere.

Twee stuks heb ik er. De ene avocadopit hangt in een vaasje half in het water volgens de tandenstokermethode. Die methode heb ik van het www, dat wereldwijde web vol wetenschap, wijsheid en vooral dwazekloterij. De andere in een afgedekt bloempotje met vochtige aarde, de bovenste helft uitstekend boven de aarde.

De foto heb ik genomen zonder het plastiekske dat erop ligt om de aarde vochtig te houden. Zodat de avocadopit goed zichtbaar zou zijn. Donkerbruine pit op donkerbruine aarde … goed zichtbaar … yeah right. Ze staan allebei op een gezellig warme plek op de radiator. Ik ben benieuwd welke het eerst zal ontkiemen. Dat kan, het is van horen zeggen, behoorlijk lang duren, tot drie maanden. Ik laat het resultaat wel weten. Geen idee aan wie, want voorlopig weet niemand iets van het bestaan van deze blog.

En dan is er dus ook de ananas. In tegenstelling tot de avocado hemels lekker op zichzelf. Dat kan je blijkbaar tot een ananasplant laten uitgroeien. De groene kroon afsnijden (of gewoon afdraaien, een beetje zoals mijn grootvader een duif de kop afdraaide), restjes vruchtvlees afsnijden, de onderste blaadjes aftrekken, en een centimeter of twee in water steken op een warme plaats tot er voldoende wortels aan zijn om in een bloempot te kunnen planten. Je raadt het al, die radiator staat hier soms goed vol. Ik las dat dit gemakkelijk kan uitgroeien tot een heuse ananasplant waaraan na één tot drie jaar daadwerkelijk een vers eetbaar ananasje groeit. En zo draait de kringloop van het leven – hakuna matata nog aan toe – eeuwig zijn rondjes.

Ik zal m’n enorme schare lezers hieronder verder op de hoogte houden van het verloop van de experimentjes.

Groeten,
Guy

Pogingen om een avocadopit op te kweken:
1ste poging, 18/01/19
Pit met tandenstokers in een bokaal water op de radiator gezet. 08/03/19: nog steeds niks. 22/04/19: nog steeds niks. De pit ziet er maar belabberd uit. -> RIP.

2de poging, 18/01/19
Pit in bloempotje met aarde gestoken (half boven de aarde) en op de radiator gezet, afgedekt (niet luchtdicht) om goed vochtig te houden. Ontkiemd op 12/02/19. Het plantje nam en mooie start, maar toen werden de bladeren bruin. Ik heb nog geprobeerd het plantje te redden door het uit direct zonlicht te zetten, het kwam er door en kreeg nieuwe blaadjes, maar het stierf dan toch -> RIP

3de poging, 06/07/2021

4de poging, 06/07/2021 (samen met nr.3 begonnen)

Pogingen om een ananasplant op te kweken:
1ste poging, 22/01/19
Deze had een kleine kruin die er al wat verdord uitzag. Op de radiator in een bokaal water gezet. Ik ververste het water om de enkele dagen. Het kruintje leek te verdorren, maar een eerste worteltje was zichtbaar op 5 februari, JOEHOE! Op 8 maart heb ik voorzichtig de onderste verdorde blaadjes afgetrokken (in het midden werden reeds nieuwe blaadjes gevormd) en het kruintje in een bloempotje met compostmengeling gestoken. Een jaar later: het plantje leeft nog, maar groeit wel langzaam.

2de poging, 13/02/19
Deze had een grotere en groenere kruin. Zelfde werkwijze: op de radiator gezet in een bokaal met water. Water regelmatig verversen. 08/03/19: de blaadjes zijn verdord maar nog geen wortels te zien. 22/04/19: nog steeds geen worteltjes te zien – weggegooid -> RIP.

3de poging, 01/05/19:
Klein en fris ogend groen kruintje, zelfde behandeling, maar ook deze werd niks -> RIP

– 4de poging, 21/04/2020:
Klein groen kroontje, werd echter heel snel bruin en het hartje kwam los – desondanks na een week worteltjes zichtbaar

– 5de poging, 24/02/2021:
Na twee dagen begint het water te stinken – begon te rotten -> weggegooid -> RIP

– 6de poging, 09/12/2021:
Met mini-ananasje -> begon te rotten -> RIP

– 7de poging, 24/02/2021:

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.